/

Mountainbike är ett härligt och lite fartfyllt sätt att upptäcka fjällen. Har du inte med dig en egen cykel kan du hyra i vår sportshop. Om det regnat mycket och marken skulle vara mycket blöt undvik gärna att cykla på blöt mark då det kan slita onödigt mycket på marken. Tänk också på att cykla lugn om ni möter vandrare, vi är alla här för att njuta av våra turer.

Elcyklar täcks inte av allemansrätten enligt naturvårdsverket och det krävs tillstånd av markägaren för att framför dem.

Sex regler för fjällcyklister

  1. Stanna i god tid när du möter vandrare. Ta det lugnt i terräng med dålig sikt.
  2. Kör bara på stigar. Håll dig på spångarna och slit inte på myrarna.
  3. Undvik känsliga stigar om det nyss har regnat.
  4. Häng inte på bromsarna i utförslöpor. Undvik att göra bromsspår,
    gå istället.
  5. Möter du ren, splittra inte renhjorden. Vänta in djuren eller gå runt.
  6. Tänk på att om du skadar dig kan hjälpen vara långt borta. Mobiltelefoner har inte alltid täckning i dessa områden. Ta inga onödiga risker och ha med dig första förband.

10. Rallarleden mot Abisko

Är man sugen på nästa steg i utvecklingen men inte riktigt är redo för att cykla uppför kan leden mot Abisko vara ett alternativ. Leden har få höjdmeter men utmaningen ligger i att cykla på spång. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen och lita på att cykeln går dit du styr den. Att cykla på spång är inte så svårt som du kan tro, när vi cyklar styr vi för det mesta cykeln väldigt rakt med små marginaler. Se bara upp med stora glapp mellan plankorna eller om det har kommit ett skyfall och spången är väldigt blöt. Det blir mindre spång ju närmare du kommer till Abisko och väl framme vid STF Turiststation kan du gratulera dig själv med en fika.

    FAKTA

    Sträcka:

       0 – 6,5 km enkel väg

    Höjdmeter:

       10

    Svårighetsgrad:

       Grön

11. Rallarleden mot Riksgränsen

Rallarleden är relativt lättcyklad och vill du prova hur det är att cykla mountainbike lämpar sig leden fram till Rallarkyrkogården bäst.

Från Björkliden västerut stäcker sig Rallarleden längs med järnvägen. Hur långt du vill cykla avgör du själv innan du vänder hemåt igen. Leden går hela vägen till Riksgränsen men är mest vältrafikerad från Björkliden fram till Baktájarvi, därefter blir den något mer igenväxt en sträcka fram till Låkta anhalt där den på nytt breddar sig och fortsätter mot Riksgränsen.

    FAKTA

    Sträcka:

       0 – 30 km enkel väg

    Höjdmeter:

       15

    Svårighetsgrad:

       Grön

     

12. Kratersjön

Vill du ge dig på något mer tekniskt kan kraterrundan vara något för dig. Turen är snäppet över de första mountainbikeäventyren men om ni bara tar det lugnt passa för både den mer avancerade cyklaren och den som bara provat några gånger men har god balans på cykel och är lite envis.

Vi rekommenderar att man cyklar upp till Midnattsolsröset och därifrån följer stigarna bort till Kratersjön. Väl framme vid Kratersjön kan man ta en paus, kanske ett bad och fika innan ni vänder tillbaks hemåt längs den kryssmarkerade leden. Om man vill göra det till en rundtur förbi Rallarkyrkogården enligt vandringsbeskrivningarna rekommenderar vi att man är en mer erfaren cyklist då nedförs-partierna mellan Kratersjön och Rallarkyrkogården är mer tekniska. Alternativt att man är bered att gå vissa partier nedför med cykeln.

    FAKTA

    Sträcka:

       5 km runt

    Höjdmeter:

       30

    Svårighetsgrad:

       Blå/Röd

13. Downhillbanan

Björkliden är vintertid en fantastisk skidanläggning och med skidbackar finns det även lutning. Trots att vi inte har några sittliftar som tar oss upp har vi en glömd skatt i en handbyggd downhillbana som bitvis går längs vandringsstigar.

Starten är vid dalstation av Björklidens högst belägna lift, Kittleliften på 520 meter över havet. För att ta sig upp till starten utan att kämpa allt för mycket kan ni följa grusvägen som startar nere vid helikopterplattan och tar er söderut upp genom skidsystemet. Undvik att cykla på den vandringsled som startar vid hotellet och också går upp mot Njulla, den kan bitvis vara mycket blöt. Väl uppe vid Kitteldal tar ni sikte på Gohpasjohka som ni hör bredvid er. Längs med jokken går en stig som ni till en början delar med vandrare men de allra flesta vandrare lämnar efter första platån. Ni följer stigen nedförs och landar till slut nästan ända nere vi helikopterplattan och grusvägen igen.

    FAKTA

    Sträcka:

       1,5 km

    Höjdmeter:

       180

    Svårighetsgrad:

       Blå

Kungsleden mot Abiskojaure

Har ni tillgång till bil eller vill förlänga cyklingen i Abisko kan du med start vid Abisko turiststation ge dig ut på Kungsleden och cykla söderut mot Abiskojaurestugen. Kungsleden är relativt stenig bitvis och kan upplevas som lite mer svårcyklad trots att den är relativt platt. Dock finns tydligt vältrampad led. Det är tillåtet att cykla i nationalparken men tänk på med cykel att inte vika av från leden då det kan slita mycket på marken och skulle slitaget bli för stort kan cyklar istället komma att förbjudas. Tänk också på att elcyklar i naturvårdsverkets ögon anses som motorfordon och inte får framföras i nationalparken.

    FAKTA

    Sträcka:

       0 – 20 km enkel väg

    Höjdmeter:

       20

    Svårighetsgrad:

       Grön/blå

LÅKTATJÅKKO MOTSOLS

Färden upp till fjällstationen kommer förmodligen att kännas i låren. Vägen är brant och lång, stigningen ca 800 höjdmeter. Försök ändå att lyfta blicken från vägen framför dig. Omgivningarna är vackra. Ni ser riktiga berg på nära håll. De är mjuka i konturerna, men ändå imponerande. På sluttningarna längre ner breder fjällhedarna ut sig. Vägen ner till Björkliden bjuder på vidunderlig utsikt över Torneträsk och de norska fjällen på ”andra sidan”. Ta med egen fjällkarta på denna rutt.

”Låktatjåkko Fjällstation är Sveriges högst belägna Fjällstation, 1228 m ö h. Ta en välförtjänt fikarast och prova på den berömda Låktavåfflan. Serveras med hjortronsylt och grädde! ”

Ni utgår från den lilla tågstationen Låkta anhalt. Kör ca 20km på väg E10 från Björkliden mot Riksgränsen. Efter Låktajokken håller ni utkik efter två parkeringsplatser på höger sida av vägen samt en liten blå skylt, vilken markerar stigen upp mot Låkta anhalt. När ni når järnvägen, tänk på att övergången är obevakad! Titta er noga för och led cykeln över spåret. Följ leden bakom stationshuset söderut genom skogen och ta av österut då ni når den gamla materialvägen efter ca 200 m. Denna väg kommer från den tiden då Låkta Fjällstation byggdes. Det är den vägen ni ska följa, inte den kryssmarkerade vandringsleden. Det går att cykla samma väg tillbaka, men de markerade lederna tillbaka till Björkliden ger en längre och mer varierad cykling. Det finns två att välja på, Sommarleden och Färdledarvägen. Fråga gärna personalen på fjällstationen om förhållandena längs lederna för väl men generellt är Sommarleden något blötare men mindre stening medan Färdledarrvägen kan erbjuda lite mer utmaning med utförs på stenhällar. Bitvis ligger det permanenta snöfält, men de är vanligtvis så pass hårda under sommaren att du kan cykla över dem.

    FAKTA

    Sträcka:

       ca 18 km

    Höjdmeter:

       800

    Svårighetsgrad:

       Röd/Blå

Björnfjell till Rombakksbotn

Om ni har lite tramp i benen eller är sugen på en heldagstur är detta en stjärntur med fantastik utsikt en fin dag. Ni startar precis på andra sidan Norska gränsen vid tågstationen Björnfjell, skyltat från e10 med tågstationsskylt. Vid tågstationen startar den norska Rallaveien som är fortsättningen på Rallarleden. Bitvis är leden stenig och ni har stenhällar att cykla över men det är inte leden i sig som gör att ni håller tungan rätt i mun utan snarare de branta sidorna bredvid leden. Därför är det inte rekommenderat att cykla med mindre barn hos vilka fokus snabbt kan skifta. Leden virvlar sig nedförs hela vägen ner till Rombaksfjorden längs en järnvägssträcka som utsetts till en av världens finaste. När ni når Rombakksbotn finns två alternativ, att cykla tillbaks upp eller ta båten som avgår därifrån vid fasta tider och dagar till Narvik. Från Narvik busstation går det länstrafikbuss tillbaks till Sverige vilket är en kort stäcka från hamnen i Narvik. Ta med egen fjällkarta på denna rutt.
Se transportinformation från Rombakksbot

    FAKTA

    Sträcka:

       15 km enkel väg

    Höjdmeter:

       0

    Svårighetsgrad:

       Grön/Blå