Man behöver inte ge sig iväg milslånga sträckor för att uppleva fjällens storslagenhet. En av anledningarna till att Björklidens anläggning ligger just där den ligger är på grund av utsikten.

Hotellet ligger redan 500 meter över havet och kalfjället är bara några 50 höjdmeter upp med oändlig utsikt. Här presenterar vi några av våra bästa tips för att njuta av utsikten.

25. View point

En av de närmsta och mest klassiska platserna ligger ca 500 meter eller 10 -15 min promenad från hotellet. Ni vandrar upp för grusvägen som startar vid hotellet och vandrar förbi de första hålen på golfbanan upp för backen och tar direkt till höger upp på kullen. Ni befinner er då vid ett litet hus med platt tak. Härifrån ha ni precis nått upp på kalfjället och har en fantastisk utsikt över Abisko, Njulla, Torne träsk och Norska fjällkedjan på andra sidan sjön.

540

Bonus på turen:

Vid utsiktsplatsen går det att plocka upp
       en liten bit av Kirunafjällens
       malmrika sten.

26. Myggpaviljongen

Om ni är sugna på en liten promenad med ett historiskt mål och utsikt kan ni ta er ner till myggpaviljongen i Björkliden by.

”Tips:
Är man intresserad av mer historia från tiden med ett starkt gränsförsvar finns det ett litet museum att besöka, Abisko Gränsförsvarsmuseum.”

Ni promenerar ner till järnvägsstationen, där korsar ni spåret och går rakt fram längs brevlådorna på vägen som ni möter på andra sidan. När ni rundat de röda husen viker ni av i första korsningen ner åt vänster. I slutat av vägen ser ni myggpaviljongen uppe till vänster. Paviljongen i sig är stängd men framför paviljongen mot träsket sitter ett plakat till minne av andra världskriget och det finns en bänk en paus och eftertanke. När ni sitter där ser ni ut över Torne träsks storslagenhet samtidigt som ni kan njuta av fåglarnas sång i björkskogen.

400

Myggpaviljongen byggdes 1934 och är
       en historisk plats med minnesplakett
       från Jägarskolan i Kiruna.

27. Midnattsolsröset

Har ni lite mer rastlöshet i benen eller vill komma upp till den punkten där man upplever midnattssolen bäst så rekommenderar vi en promenad upp till Midnattssolsröset.

Du börjar vid hotellet och går uppför grusvägen upp mot golfbanan och första utslagsplatsen. Fortsätt upp på grusvägen upp till en lite mindre informationsskylt om Låktatjåkko fjällstation på engelska. Här finns även denna tur beskriven. Följ denna tydliga stig med rödmarkerade rösen som går till vänster från grusvägen. Efter ca 500 m är rösena röd- och gulmarkerade. Följ den gula markeringen som viker av till höger. Du ser ganska snart kullen med ett röse och en skylt på. Vid tolvslaget på natten står solen rakt över Pålnoviken i Torneträsk och norska Sördalen som är en kanjon med branta klippväggar.

600

Bonus på turen:

Chans att plocka hjortron.

28. Runt Hotellet

Har ni bara en kort stund över eller ben som är riktigt trötta kan en promenad runt hörnet vara det perfekta. Vårt hotell har en fantastisk utsikt och om ni tar er runt till baksidan kan ni få ett klassigt fotografi med Lapporten i bakgrunden.

500

Minst möda för utsikten!

29. Golfkåtan

Vid hål nummer fyra på vår golfbana finns det en liten träkåta. Den ligger med utsikt över Torne träsk precis vid trädgränsen och är perfekt för en fikapaus. Ni kan välja att slå er ned vid det stora stenbordet utomhus eller gå in och slå er ned på bänkarna runt eldstaden. Det finns ved för en brasa en regnig dag men tänk bara på att släcka ordentligt när ni lämnar kåtan.

För att komma till kåtan följer ni grusvägen upp mot Låkta fram till Badsjön, vid badsjön tar ni höger och uppe på den lilla höjden, vid utslaget kan ni om ni spanar se kåtan borta vid träden. Fram till kåtan går ni på högerkanten längs med fairway för hål fyra.

530

Bonus på turen:

Möjlighet att gör upp eld och gå in vid
       dåligt väder.

30. Gohpasjohka

För att komma till denna utsiktsplats krävs det en lite längre promenad men har man bara lite tramp i benen är den väl värd promenaden. Kanske belönas ni även längs med vägen med färska blåbär och lingon. Det är en naturlig platå halvvägs upp längs stigen som går längs med Gohpasjohka ca 1,5 km från hotellet. På platån kan ni slå er ned bland dvärgbjörk och lingonris medan fjällbjörkskogen högre upp skyddar lite från eventuell vind.

För att ta er hit följer ni stigen från hotellet, över skidbacken och jokken. På andra sidan jokken går en stig som tar er genom en björkskog, följ den tills ni kommer ut på en grusväg som går uppåt. Följ grusvägen till ni kommer till ett trästaket och en öppen yta som ni då korsar. Stigen fortsätter på andra sidan i skogen och efter ca 200 meter kommer ni fram till platån och ett litet röse. Stigen fortsätter uppåt och hela vägen över Njulla till Abisko.

520

Bonus på turen:

Ni går genom en djungel av växtlighet som bitvis slår en blomsteräng.